İnternet Reklamları

İnternet Reklamları

İnternet Reklamları Nasıl Yapılır?

İnternet reklamları genel olarak bu şekilde sınıflandırılmakla beraber, kendi içerisinde aşağıdaki gibi kategorilerde sınıflandırılmaktadır.

  • Pankart, Afiş Reklamlar (Banner)
  •  Zenginleştirilmiş Reklamlar
  • İçerik Sponsorluklar
  • Elektronik Posta Reklamları
  • Fırlayan Kutu Reklamları (Pop-up)
  • Video Reklamları
  • Arama Motoru Reklamları
  • Sosyal Medya Reklamları

Pankart, Afiş Reklamlar:

Tıklandığı zaman daha önceden belirlenmiş internet sitesine yönlendiren tek bir resim, birbirini takip eden birden çok resimden oluşan grafik reklamlara pankart veya afiş reklam adı verilmektedir. Günlük kullanımda pankart reklamlar İngilizce’deki şekliyle banner olarak kullanılmaktadır. Tek resimden oluşan afiş reklamlar statik yani durgundurlar ve herhangi bir hareket içermezler. Birbirini takip eden reklamlar ise dinamiktir yani hareketlidir. Bu sebeple bu tür reklamlar belirli bir animasyon yada ses içerirler. Bu sayede tek resimden oluşan reklamlara göre daha dikkat çekici olurlar. Başarılı bir afiş reklamı hazırlarken mesajlar kısa tutulmalı, dikkat çekici kelimeler, fotoğraflar ve renkler kullanılmalı, reklamın hızlı bir şekilde yüklenmesi için minik boyutta çizilmeli, olanaklı olduğunca tüm internet tarayıcılarının desteklediği formatta oluşturulmalı ve dikkat çekmesini arttırmak için belirli sürelerde yenilenmelidir.

Zenginleştirilmiş Reklamlar:

Afiş reklamların daha da geliştirilmiş hali olarak ortaya çıkan zenginleştirilmiş reklamlar, animasyonlar, hareketli görüntüler, etkileşimli uygulamalar ve özel efektler içermektedir. Kullanıcı reklamın üstüne fare ile geldiğinde görünen reklam genişleyerek reklamın bütün hali görüntülenmektedir. Diğer yandan zenginleştirilmiş reklamlarda video ve ses de kullanılabilir. Kullanıcı reklam üzerinde iken video ve ses aktif iken kullanıcı fare imlecini reklam üstünden aldığında video durabilmektedir. Bu özelliklere ek olarak reklam üzerinden kullanıcı bir internet sitesinde dolaşırcasına çeşitli yerlere tıklayarak reklama yön verebilir hatta reklam üzerinden ürün siparişi verebilirler. Zenginleştirilmiş reklamlar her internet tarayıcısında görüntülenememesi bu tür reklamların zayıf yönünü oluşturmaktadır.

İçerik Sponsorlukları:

İnternet reklamları öteki bir türü olan içerik sponsorlukları esasında geleneksel mecralarda da yer alan bir reklam çeşididir. Reklam veren kendi markası, ürünü veya hizmeti ile ilgili bir içerik hazırlayarak bunu yayınlayacak kuruluş ile anlaşarak bu içeriğin yayınlayacak kuruluşun internet sitesinde yer almasını sağlamaktadır. Bu tür reklamlar bir haber veya ilgili bir içerik gibi sunulmaktadır.

Elektronik Posta Reklamcılığı:

İnternet reklamcılığında kullanılan bir başka reklam uygulaması ise elektronik posta yoluyla yapılan reklamlardır. Elektronik posta yoluyla yapılan reklamlarda şirketler daha önceden hedef kitlesinde yer alan kişilerin bilgilerini (isim, soy isim, iletişim bilgileri, demografik bilgileri vb.) veri tabanına işlerler. Arkasından, reklamı yapılacak ürün yada hizmetin bu veri ütü yapması içerisinde kimlere hitap ediyorsa o kitle seçilerek, elektronik posta yoluyla hedefe yönelik reklam yapılabilmektedir. Elektronik posta reklamcılığı diğer reklam çeşitleri ile karşılaştırıldığında çok daha çok kişiselleştirilebilir bir reklam çeşididir. Çünkü elektronik posta gönderilen kişinin bilgilerine sahip olunduğu için, kişinin soyadı ile elektronik postaya başlanabilir, elektronik posta içinde sahip olunan bilgiler kullanılarak her kullanıcı bazında değişik elektronik postalar gönderilebilir.

Bu tarz elektronik postalar hazırlanırken önce bir şablon oluşturulur ve insana özel olması gereken kısımlar belirtilir ve elektronik posta otomatik olarak gönderilirken sistem otomatik olarak bu kısımlara insana özel bilgiyi ekler. Bu sayede tek bir elektronik posta hazırlanmasına rağmen bütün kullanıcılara insana özel elektronik posta gönderilmektedir. Elektronik posta reklamcılığı diğer reklam çeşitleri ile karşılaştırıldığında çok düşük bir maliyetle yapılabilmektedir. Diğer yandan reklam istenen uzunlukta ve istenilen tasarımda yapılabilmektedir. Elektronik posta reklamlarının en büyük dezavantajı izinsiz yapılan elektronik posta reklamcılığıdır. Şirketlerin kullanıcılara elektronik posta gönderebilmeleri için kullanıcın daha daha önceden bu şirketten mail almak istediğini belirtmiş olması gerekmektedir. Kullanıcılar çok fazla ve çok sık gönderilen elektronik posta reklamları sebebiyle şirketlerden gelen elektronik postaları okumadan silmektedir.

Açılır Pencere Reklamları (Pop-up):

İnternet reklamları öteki bir çeşidi olan fırlayan reklamlar kullanıcının bir internet sitesinde dolaşırken birden dolaştığı internet sitesinden bağımsız açılan pencerede yer alan reklamdır. Kullanıcının iradesinden bağımsız olarak açılması ve kullanıcının internet sitesinde dolaşmasını engellemesi sebebiyle, çoğunlukla kullanıcı tarafından okunmadan kapatılan bir reklam türüdür. Bu sebeple etkinliği diğer reklam türleri ile karşılaştırıldığında daha düşüktür.

Video Önü Reklamları:

İnternet reklamları içinde yer alan ve görselliği diğer reklamlara göre daha güçlü olan bir öteki reklam çeşidi ise video reklamlarıdır. Video reklamları kullanıcılara bir videoyu izlemeden önce gösterilen çoğunlukla 15 – 30 saniye aralığında olan reklam videolarıdır. Bu tür reklamlarda genellikle reklamı izlemek istemeyen kullanıcı reklamı kapatarak izlemek istediği videoyu izlemeye başlayabilir. Maliyet hesabı da genellikle reklamı sonuna kadar izleyen kullanıcı başına yapılır. Bu sebeple reklamı izlemeden kapatan kullanıcılar maliyet hesabında kullanılmaz. Video reklamların bir diğer türü ise kullanıcıların video izlemeden önce ve izleme esnasında gösterilen görsel ve yazılı reklamlardır. Kullanıcı video izlemeden evvel tek bir görsel reklam görür ve ardından video başlar. İzleme sırasındaki reklam da ise videonun alt tarafında görsel veya yazılı reklam belirir. Bu tür reklam kullanıcının video izlemesini engellememektedir. Video reklamları yapısı itibari ile daha çok video izleme sitelerinde ve video ile hizmet sunan internet sitelerinde kullanılmaktadır.

Arama Motoru Reklamları:

İnternet reklamları en önemli reklam türlerinden birisi bulmaya çalışma motoru reklamlarıdır. Kullanıcının arama motoruna girip aramak istediği kelime yada kelimeleri girip arama yaptıktan sonra karşısında çıkan reklamlara bulmaya çalışma motoru reklamları denir. Reklam veren, kullanıcı hangi sözcük yada kelimeleri aradığı zaman reklamlarının görüntülenmesini daha önceden belirler. Aynı zamanda reklam veren günlük bir bütçe ve tıklama başına maksimum maliyetini belirler. Bu sayede kullanıcı bulmaya çalışma yaptığında eğer o bulmaya çalışma teriminde bir reklam var ise ve reklam verenin günlük bütçesine ulaşılmamış ise reklam görüntülenir. Bununla birlikte her bulmaya çalışma motorunun her bir aramada görüntüleyeceği reklam sayısı değişik olmakla birlikte sınırlıdır.

Gösterilebilecek reklam adedinin üzerinde reklam verilmiş ise genellikle tıklama başına maliyeti yüksek olan reklamlar gösterilir. Yani bir nevi açık arttırma sistemi uygulanır ve en yüksek teklifi veren reklam verenlerin reklamı yayınlanır. Bulmaya çalışma motoru reklamları şehre, bölgeye, ülkeye, kullanılan dile, belirli bir zaman dilimine ve birçok faktöre göre sınırlandırarak doğru amaç kitleye ulaşılması sağlanmaktadır. Arama motoru reklamcılığında reklam veren arama motorunun reklam verme ara yüzüne giriş yaparak reklamını oluşturur ve oluşturulan reklama tıklandığında reklam kullanıcıyı reklam verenin internet sitesi yönlendirir. Bulmaya çalışma motoru reklamcılığında reklam verenin herhangi bir aracıya ihtiyacı olmadan çok hızlı bir şekilde yayına sokması bulmaya çalışma motoru reklamcılığının bir avantajını ortaya koymaktadır. Bununla beraber arama motoru reklamcılığı direkt olarak amaç kitleye yapılan bir reklamcılıktır. Çünkü reklam kullanıcıya o hizmet veya ürün ile alakalı bir bulmaya çalışma yaptığında gösterildiği için satışa dönüşümü öteki reklamlara oranla daha yüksektir.

Magnaglobal 2011 Advertising Forecast adlı araştırmasında internet reklamları en fazla bütçenin arama motoru reklamcılığına ayrıldığı görülmektedir. 2012 senesi bitiminde internet reklamcılığına ayrılan bütçe 78,5 milyar dolar olması beklenirken, bunun neredeyse yarısı olan 39,2 milyar doların bulmaya çalışma motoru reklamcılığına ayrılacağı beklenmektedir. Dünyadaki arama motoru sıralamasına bakıldığında Google’ın diğer firmalar ile karşılaştırıldığında çok büyük bir pazar payına sahip olduğu görülmektedir.

Arama Motoru:

Pazar Payı
Google 84.14%
Yahoo 7.57%
Bing 4.42%
Baidu 1.80%
Ask 0.57%
AOL 0.30%
Excite 0.02%
Lycos 0.01%

Sosyal Medya Reklamları:

İnternet reklamcılığında diğer bir tür ise sosyal medya reklamlarıdır. Özellikle son zamanlar da kullanıcılar sosyal medyayı günlük yaşantılarında sık olarak ziyaret etmekte ve durum güncellemeleri yapmaktadırlar. Dünyadaki sosyal medya sitelerinin istatistiklerini yayınlayan www.socialbakers.com internet sitesinin verilerine göre 18 Aralık 2012’de bütün dünyada 974.605.000 Facebook kullanıcısı bulunmaktadır. Sosyal medyada yer alan insanlar gerçek bilgilerini bu platformlarda paylaştıkları için reklam verenler için doğru amaç kitleye ulaşmayı kolaylaştırmaktadır. Örneğin bir reklam veren bir reklamın yalnızca belirli bir yaş aralığına, belirli bir cinsiyete, belirli bir yerde yaşayana, belirli bir eğitim seviyesinde olanlara, belirli sayfaları beğenenlere gösterilmesini seçebilir. Bu sayede reklamlar sadece hedef kitleye gösterilecek ve reklamın verimliliğini artacaktır.